V pátek, 22.2.2002, půjde na ČT1 v 16:05 pilotní epizoda nové Star Trek série. Nové ani tak svým datem vzniku (to spíš naopak, protože se datuje na 60. léta), ale nová pro českého diváka, který mohl dosud vidět na českých televizích Novou generaci, Hluboký vesmír 9 a Voyager. Nyní střídá Voyager právě tento seriál, který měl v Americe premiéru 8. září r. 1966. Tímto článkem bych vám chtěla seriál přiblížit z pohledu diváka, který s "První generací" dosud nepřišel do styku a mohl by se cítit při prvním sledování trochu dezorientován...
Když si položíme zmíněnou otázku, co vlastně střídá Voyager, jaká je odpověď?
Zmíněný pátek budete moci shlédnout pilot - něco přes hodinu dlouhý příběh posádky Enterprise. Ale pozor, skladba posádky epizody The Cage - Klec, je jiná, než ve zbytku seriálu. Kapitánem je Christopher Pike a přes prvního důstojníka a hlavního lékaře se celá posádka od druhého dílu - Where No Man Has Gone Before - Kam se dosud člověk nevydal, změní. Avšak, i druhá první epizoda je jiná členy posádky - doktorem ještě není McCoy, Sulu se sice objeví, ale ne na postu kormidelníka a Scotty se nám také zatím nepředstaví. Nicméně, ustálil se kapitán - kterým se nově stává James Tiberius Kirk (William Shatner). Od dalších dílů mu sekunduje na postu prvního důstojníka Spock z planety Vulkan (Leonard Nimoy) a nejen na ošetřovně dominuje Leonard "Kostra" McCoy (DeForest Kelley). Ostatními členy hlavní posádky jsou šéfinženýr Scotty (James Doohan), komunikační důstojnice Uhura (Nichelle Nichols), kormidelník Hikaru Sulu (George Takei). Po třiceti příbězích se k posádce přidá Pavel Andreievic Cechov (Walter Koenig) coby navigátor (jako ohlas diváků, kterým se zdálo podivné, že by v budoucnosti nefigurovali ve vesmíru žádní Rusové..., postava je však stejně pojata spíše humorně).
Nicméně, drtivá většina epizod se točí pouze kolem Kirka,
Spocka a McCoye. Ti tvoří takový "trojlístek", který si ve většině
případů vystačí sám. Ostatní zmiňovaní členové posádky často hrají jen
minirole - řeknou jednu větu, nebo se v dané epizodě vůbec neobjeví. Časem (ve
druhé a třetí sezóně) i oni občas dostávají šanci a "proderou" se do
popředí... ale i tak jsou Kirk, Spock a McCoy nesetřesitelnými pilíři příběhů...
Omezené herecké obsazení má své výhody i nevýhody. Pokud si oblíbíte všechny
tři hlavní postavy, jste v pohodě a možná i na vrcholu blaha, protože je uvidíte
každý týden, na druhou stranu, pokud vám jeden z nich nesedne, budete ho mít
"bohužel" každý pátek na očích :) A nedoporučuji si oblíbit nikoho z
vedlejší posádky, jen málokdy ho uvidíte jinde, než na můstku, tedy kromě
Scottyho, který přejímá velení Enterprise, když je výsadek na misi a také dominuje
strojovně.
Samozřejmé je, že černošská novodobá "spojovatelka" absolutně
nekompenzuje téměř absolutní obsazení muži. Dalo by se říci, že První generace je
tedy podívanou spíše pro dámy a slečny, které mohou se svými hrdiny prožívat
jedno nebezpečí za druhým. A opravdu nejsem daleko od věci, kapitán Kirk je v
seriálu představován skoro jako Superman a někdo ho za Supermana 60. let i považuje.
A není se čemu divit, je to pohledný sotva třicetiletý mladík, který se rychlou
kariérou stal nejmladším kapitánem Flotily v historii. A dívat se na něj opravdu dá
:) Vyjímkou není ho zahlédnou do půlky těla, autoři přesně věděli, proč to
dělají :)
Ale abych nezůstala jen u kapitána, ani ostatní nejsou k zahození. Jak je vidno,
posádku tvoří "Lidé" - až na jednoho, kterému prvenství prvního
mimozemšťana Star Treku už nikdo nevezme - démonický pohled Spocka už ohromil mnoho
fanynek po celém světě a vy můžete být další na řadě :) Ale to, zda je Spock
stále nejpřesvědčivějším mimozemským hrdinou, už nechám na posouzení každého
z vás... je sice vyjímečný svým chováním, přístupem k řešení problémů,
nestranností, logikou, nicméně dnes bereme námět "mimozemšťana" jako
samozřejmost ... v 60. letech to byl nápad doslova převratný...
No, a dotřetice všeho dobrého, nejen kvůli přístupu ke svým pacientům se kladně
vryl do paměti i šéflékař "Kostra".
Autoři si
této mužsko-ženské nerovnováhy byli vědomi a vyřešili to takřka kuriózně :)
Téměř v každé epizodě První generace se totiž objeví krásná žena - buď je
členem posádky Enterprise a pomáhá na dané misi Kirkovi a ostatním, nebo je to
exotická mimozemšťanka na straně dobra nebo zla. Tak či tak, vždy je kapitánovým
nejlepším řešením dotyčnou poznat, zalíbit se ji, získat její důvěru a v
nejlepším ji ukecat a svést. TOSové krasavice jsou velmi dobrým lákadlem... určitě
vám vynahradí Seven z Voyageru, kterou si mohli zamilovat mnozí pánové (tedy kromě
Kathryn a B'Elanny)... Původní série je tímto opravdu pověstná a proto se tomu
věnujeme na samostatné stránce.
U epizod První generace není patrná žádná větší návaznost, resp. troufám si
tvrdit, že není vůbec, nepočítaje to, že loď Hvězdné flotily prozkoumává
neznámý vesmír a navazuje kontakty s novými rasami a zažívá neuvěřitelné
příběhy...
Když se podíváme na Novou generaci, je fakt, že i TOSka nám poodhaluje část
historie Federace coby hospodářsko-politického zřízení, jehož planeta Země a lidé
jsou členy.. Bohužel, to je nic oproti DS9, kde je základem hlavní dějová linie
konfliktu alfa s gama kvadrantem - téměř každou epizodou pokročíme v ději za
současných klasických příběhů točících se kolem stanice a její posádky.
U Voyageru je to obdobné, i když slabší tím, že se jedná jen o jednu loď a ne
celou Federaci, jako v případě DS9. Nicméně, epizody jsou motivované velmi
markantně úsilím posádky dostat se z nebezpečného kvadrantu delta brzy domů bez
porušení pravidel Hvězdné flotily.
V První generaci jsou epizody samostatné, nevadí, když vám
unikne třeba hned pět najednou, u šesté si můžete v klidu sednou k TV se stejným
požitkem. Nenávaznost je nejvýraznější u členů posádky - např. od druhé sezóny
se do hlavní posádky dostává Pavel Chekov. Jeho povýšení na službu na můstku ze
strojovny, ve které ale ovšem nikdy nebyl spatřen, nebyl nikterak zdůrazněn.
Pobočnice kapitána, Janice Rand, se naopak bez vysvětlení ze seriálu vytratila.
Také je u První generace celkem obvyklé, že jsou epizody psané tzv. jednorozměrnou
metodou - díl má svou zápletku a té se drží. U Voyageru a dalších novějších
sérií je tomu jinak, linearita příběhu mizí vedlejšími příběhy točícími se
kolem posádky a jejich vzájemných vztahů a citů. Star Trek neodmítá fakt, že i v
budoucích stoletích budeme cítící bytosti se svými problémy - tj. příběhy kolem
Data a Seven a jejich lidství, milostné vztahy typu Riker a Deanna, Worf a Jadzia, Tom
Paris a B'Elanna Tores, nebo třeba problémy dospívání Jakea Siska spolu s nespočtem
dalších námětů, které by v podstatě nepotřebovaly prostředí sci-fi, do Star
Treku vítám a jsou pro mě nepostradatelné...
U První generace je tomu jinak. Vyjma vyvíjejícího se vztahu třech
nejdůležitějších osob na palubě (Kirk, Spock, McCoy), kterému se při vzájemné
službě nelze vyhnout, jsem nikterak nepozorovala pokrok. Tím se vracíme na začátek -
epizody jsou stejné jak v první, tak ve třetí sezóně První generace. Ano, poznat
sérii, ze které je ukázka konkrétního dílu jde snadno, když se zajímáte o seriál
blíž - orientovat se můžete např. podle uniformy... ale náhodný divák, si troufám říci, to poznat nemůže.
Když pominu DS9, u které je vývoj epizod nepopiratelný, tak u Voyageru jste snadno
poznali, v jaké fázi cesty domů se posádka nachází - Holodoctor spolu se Seven
se vyvíjí epizodu po epizodě, vzájemná láska Toma a B'Elanny se vyvinula ke
svatbě a k narození dítěte, vztah Makisty a kapitána lodi Federace se vyvinul z
nedůvěry na respekt a vzájemné silné přátelství. U První generace mi toto
bohužel chybí... i když se o to i autoři pokouší - hned ve dvou epizodách se
šéfinženýr Scotty zamiloval do sličných důstojnic Flotily z Enterprise, nicméně v
následujících epizodách nic, jakoby se to ani nestalo...
Nyní bych se ráda pozastavila nad schématem příběhů. Protože se
jedná o uzavřené epizody - (pro pochopení pravidel TOSu proto není potřeba žádné
větší orientace - člověk, který žádný Star Trek předtím neviděl, může vklidu
usednout před TV a bavit se stejně hodnotně jako fundovaný Trekkie...), mají díly
vcelku podobnou strukturu. Charakteristické je, že episody stojí a padají se
zápletkou a zakládají si na momentu překvapení...
Epizody často začínají příletem Enterprise k planetě, kdy následuje kontakt s
mimozemšťany, jehož podstata určuje celou pointu epizody. Téměř vždy se v
začátku objeví krásná žena, která je buď součástí posádky Enterprise (pro
danou epizodu), nebo je mimozemského původu na straně dobra či zla. Následuje
transport na zmíněnou planetu - téměř vždy jsou členy výsadku kapitán, první
důstojník a hlavní lékař. I když je celkem velkou strategickou chybou na
neprozkoumané planety transportovat tři nejdůležitější osoby Enterprise, děje se
to bez povšimnutí. Možná si ještě vzpomínáte na Novou generaci, kde výsadky vedl
Will Riker coby první důstojník, který nechtěl, aby se do nebezpečných situací
bezhlavě pouštěl samotný kapitán. Občas měli tito dva kvůli tomutu
nekompromisnímu stanovisku Williama malé konflikty... nicméně si
Jean-Luc Picard uvědomoval, že svou diplomacii může bezkonfliktně vyřešit z paluby
své Enterprise, jak se mu posléze také vždy dařilo... V První generaci je tomu
naopak - kapitán Kirk jako by u ničeho nesměl chybět a Spock a McCoy ho pro
bezpečnost doprovází... epizody se dále točí kolem vztahu zmíněné ženy a
většinou kapitána, který se snaží ženy vždy okouzlit, což se mu také daří.
Mnohdy okouzlí oni jeho a Kirk navazuje povrchní epizodní vztahy s kráskami všech
ras... někdy je to opravdu vrámci jeho diplomatických postupů - je totiž občas
důležité dotyčnou jednoduše ukecat - tedy, když ji vysvětlí, že on je ten, kdo
má pravdu a ona je zkrátka třeba nevinně na opačné straně, stačí ji to právě
jen vysvětlit... No jo, ale s muži to tak snadné není, a proto na ně Kirk aplikuje
jiná pravidla, která já osobně nazývám ruční diplomacie - ano, ano, James se
dostává do osobních pěstních konfliktů velmi často a to běžně v závěru
epizody, kterou střetný boj mezi ním a nepřítelem, ukončí. Možná jste zaslechli, že
se Kirkovi občas nešťastnou náhodou roztrhne tričko, no, aby ne, uniforma 23. stol.
toho ještě moc nevydrží :) Kirkovi, Spockovi a McCoyovi se zázrakem celý seriál nic
nestane, bohužel takové štěstí nemají bezejmenní poručíci v červených
uniformách. Ti vesele umírají po desítkách bez většího truchlení ostatních
zúčastněných. Odtud se stala tak populární hláška doktora "Kostry" -
He's dead, Jim - Je mrtvý, Jime.
Kirk a jeho lidé se také velmi často dostávají do vězení - za mříže či do pout,
ale samozřejmě se jim vždy podaří, občas i kuriózně, uniknout.
Zápletka se někdy vystačí pouze s prostředím lodi a celá epizoda se odehrává na
palubě Enterprise.
A téměř neměnným pravidlem je, že se na konci epizody Kirk, Spock a McCoy zasmějí
nad svými vtipnými hláškami vztahujícími se k epizodě. Většinou to odnese Spock,
kterého celý seriál pošťuchuje právě "Kostra".
Jak bylo řečeno, příběhy První generace se odehrávají buď na palubě Enterprise či na některé z planet, ke které Enterprise dorazí. Planety, na kterých se příběhy odehrávají, nebývají ničím vyjímečné. Většinou se jedná o skaliský povrch, dýchatelnou atmosféru, občas se výsadek přemístí na planety naopak s hojnou vegetací. Nicméně, nečekejte nic tak neobvyklého, jako např. vodní planeta z Voyageru, jejíž celý povrch kryl velký oceán.
Když pominu Enterprise, není příliš mnoho jiných lodí, které se nám v První generaci představí - nebudeme mít prakticky žádnou šanci si prohlédnout cizí lodě zevnitř ani z venku. Těmi TOSka opravdu příliš nevyniká. Nicméně, Enterprise jako taková nám bude představena co do interiérové stránky celkem dost. A koneckonců, na pár jiných plavidel se přeci jen dostane, jako např. na lodě Klingonů a Romulanů, loď Botany Bay nadčlověka Khana, Auroru a třeba stanici K-7.
V porovnání s novodobými plavidly ostatních seriálů vypadá původní Enterprise tak trochu nepropracovaně. Pokud vás zajímají její paluby a některé místnosti, můžete nahlédnout na samostatnou stránku.
Klingonské lodě již zaznamenaly pokrok, který je nám znám...
Pro srovnání, Romulanský válečný pták z Nové generace je k nahlédnutí zde.
Botany Bay
Stanice Federace K-7
Enterprise má i své raketoplány - toto je Galileo 7.
A ještě něčeho dalšího se nám příliš v První generaci
nedostane... vesmíru - pohled do něj, ať již na lodě v jakýchkoli situacích,
planety, nebo na vesmírné úkazy či cokoli jiného... Ve většině případů nám
bude pouze verbálně řečeno, co se vlastně venku děje... Mnozí mají vyhraněný
názor - to mi na TOSce vadí, ta její "papírovost" - prostě tomu nevěřím
a co mi nepřipadá skutečné, k tomu netíhnu, je to zkrátka málo propracované. A
názor opačný - efekty jsou pro příběhy, i když se jedná o scifi, nepodstatné a
jejich úroveň nehraje roli, slouží jen jako doplnění příběhu - toho, který přes
polystyrénovou skálu nedohlídne na příběh, který se před ní odehrává, je stejně
pro Star Trek škoda...
Jak to tedy bude se ztvárněním První generace na obrazovkách, řekněme aspekt
efektů 60. let, je k dispozici na samostatné
stránce.
Když se vrátím k námětu epizod, tak kromě dílů s Klingony, kteří jsou dosud nepřátelé Federace a občas Romulany, se děj točí kolem dané civilizace, která má jistý problém. Většinou za to může vyspělý počítač, který je v závěru posádkou Enterprise zničen, čímž je problém vyřešen. Když se nejedná o živé cizince, hledejte za tím Androida... tak nějak by se mohlo nahlížet na epizody, ve kterých vystupují tyto inteligentní anorganické bytosti. Možná si ještě vzpomínáte na epizodu Nové generace, kde se Dat snažil zkonstruovat svou dceru Lal. Ukázalo se, že to na technologie 24. stol. nestačí a proto je Dat v TNG považován za nenahraditelného vyjímečného jedince, přeneseně "dokonalou technologii". Nicméně První generace tvrdí opak. Androidi se dají vyrobit do tří minut úplně bezchybně a to o celé století dříve...
A co ústřední motivy příběhů? Podle mého názoru jsou
autoři občas až příliš fascinováni minulostí,
než budoucností. V První generaci se vyskytují antičtí bohové (Apolon,
Platoňané), policejní seržanti 20. stol., vojenští piloti, stará letadla, stará
auta, stavby ze země (stodola, hrad), dále kromě různých típků vyhlížejících
"antiscifisticky" třeba čarodějnice, zajíček, pozemská zvířátka
(tygři, kočky), nechybí ženy oblečené do šatů princezen, královen (jako
Kleopatra), indiáni, chrabří rytíři, gangsteři, pistolníci a třeba také esesáci
a prezident Abraham Lincoln spolu s Chengiskhanem. Tak i toto je možné zakomponovat do
Star Treku...
Některé náměty První generace se mohou dnes, navíc pro nás Čechy, zdát poněkud
zastaralé, stojící mimo společensko-filozofické problémy poplatnými době.
Nemyslím si, že polibek Kirka s Uhurou coby bělocha a černošky, nás příliš zvedne
ze židlí...
A nyní se dostávám k technice.
V První generaci, tedy ve 23. stol., ještě není známá holotechnologie. Za celý
seriál se neobjeví ani jeden hologram. Enterprise samozřejmě také nemá simulátory,
nedisponuje touto relaxační a výcvikovou vymožeností...
Tímto zapomeňte na to, že by se snad objevila zmínka o holotechnologii. Samozřejmé je, že tím přicházíme o spoustu zajímavého. Když pominu Holodoctora, kterého si oblíbil snad každý fanoušek Star Treku, v TOSce se nevyskytují díly byť jen s náznakem holoprogramu - tudíž žádný detektiv Dixon Hill, Sherlock Holmes, žádný bar u Sandriny, kapitán Proton či roztomilá vesnička Fair Haven.
A co Enterprise jako plavidlo? Co všechno umí? Tak předně,
při zmínce o warpu vyšším 10 se hned nečelte, co je to zase za nesmysl. Stupnice
TOSu je jiná a warp 10 v TOSu není warpem 10 v Nové generaci, která vám prezentovala
tuto rychlost za nedosažitelnou. Ve strojovně nehledejte warp jádro, a už vůbec ne
ten "bleděmodrý válec" z Nové generace či Voyageru - warp jádro Enterprise
má, jen není vidět... je oddělené, schované za pletivem (na obrázku v pravém
horním rohu). A pokud jde o termín "časový warp", který v některých
epizodách zazní, nejedná se o supertechnologii, která se do 24. stol. nedochovala, ale
o manévr známý z ST filmu IV - Voyage Home, tedy využití warp rychlosti v extrémně
silném gravitačním poli (černé díry, hvězdy či slunce).
Pokud jde o zbraně, někdy se střílí z laserů, někdy z phaserů, důležité je, že
to funguje :) - stejně tak se nedivte, když warp jádro v začátcích
"pohání" lithium, tedy alkalický kov s protonovým číslem 3. Berte to jako
přeřek, pochopitelně jde o dilithium.
A pár detailů: Enterprise se neumí rozdělit na talířovou a pohonnou sekci, nemá
bitevní můstek, neumí přistát na planetě a na palubě nejsou civilisté, tedy rodiny
důstojníků. Enterprise střílí torpéda z talířové sekce, není vybavena zadními
torpédy a deflektorem vpředu.
Naopak, už má transportní technologii, takže dematerializace
je běžnou praktikou. Paprsek ale není modrý, jak je tomu v Nové generaci a Voyageru,
ale ve 23. stol. je oranžovo-žlutý... funguje však na stejné bázi. Naopak, umí
neuvěřitelné věci, např. spojit dva jedince do jednoho...
Pokud byste hledali na důstojnících komunikátory připnuté na prsou, byla by to
ztráta času. Tato technologie dosud není vynalezena - posádka nedisponuje dotykovými
komunikátory, ale obdobami vysílaček ala mobilními telefony. Také bych neřešila,
proč emzáci rozumí za každých okolností :)
Také nehledejte hodnost, tedy pecky na límcích - v První generaci je hodnost značena
na rukávech.
Pokud jde o vzhled konzol Enterprise, systém LCARS ještě není vynalezen. Vše je ovládáno pravými čudlíky, páčkami, tlačítky...
Pro někoho je jistě radostí, že nás seriálem, nebo jeho částí či některými epizodami nebude provázet dítě či náctiletý chlapec. Jak je známo, v Nové generaci to byl super chytrý syn šéflékařky - Wesley Crusher, ve Voyageru jsme vyrůstali s Naomi Wildman a na Stanici DS9 byli k nepřehlédnutí Jake Sisko coby syn komandéra a jeho kamarád Nog.
A jak je to s rasami? Takový předchůdce všemocné bytosti
"Q" říkající si Trelaine se nám představí, ale na Borgy v První
generaci můžeme zapomenout, ti se v seriálu opravdu neobjeví... a co jiní? Vyjma
světoznámých Klingonů a Romulanů se bohužel nedočkáme ani Cardassianů, Ferengů a
Betazoidů, stejně tak Jem'Hadarů, Měňavců a třeba Rasy 8472. Na koho se tedy
můžeme těšit?... Bude jich spousta - kromě Vulkánců a Andorianů to budou namátkou
Antosané, Ardaňané, Archoňané, Argeliané, Camusané, Capellané, Catuallané,
Cheroňané, Cygnetiané, Darané, Denebiané, Ekosiané, Elasiané, Eminiarové,
Fabrinové, Gideoniané, Gornové, Halkanové, Hortové, Iotiané,
Kalandané, Kelvané, Kohmové, Maluriané, Medusané, Melkotiané, Metronové, Minarané,
Morgové, Neuralané, Organiané, Orionci, Platóňané, Rigeliané, Romulané,
Sarpeidoniané, Scalosiané, Talosiané, Taurusané, Tellarité, Thasiané, Tholiané,
Tiburoné, Triangulané, Troglyté, Troyiané, Viané, Yangané, Zeoniané, Zetariané.
Některé z nich budou opravdu unikátní, jako např. Tribblové.
A co druhá stránka věci? Věrohodnost masek? Jaký je rozdíl mezi původními a
novodobými Klingony a Romulany? Jak se změnil vzhled od líčení a make-upů po
dokonalé masky? To se dovíte na speciální stránce.
Nakonec bych upozornila ještě na pár drobností, zajímavostí...
Dějem vás provází velmi výrazná hudba, charakteristická pro daný typ scén. Motivy se v epizodách opakují.
Bohužel, za celý seriál nenavštívíme Zemi 23. stol. :(
Často se argumentuje, že na příbězích První generace pracovali
špičkoví tvůrci scifi. Pravdou je, že se jedná jen o zlomek dílů - např. -
Theodore Sturgeon - Shore Leave, Amok Time
Norman Spinrad - The Doomsday Machine
Robert Bloch - What are Little Girls Made Of?, Catspaw, Wolf in the Fold
Harlan Ellison - The City on the Edge of Forever
David Gerrold - The Trouble with Tribbles, The Cloud Minders
© 2002 Hypospray